onsdag 25. mai 2011

Sportrening med OODK

I dag har Ronja og jeg vært på sportrening med Oslo og Omegn DressurKlubb - OODK. Det er Hanne som har tatt initiativet, og som var veldig grei og hjalp oss med hvordan man gjør dette.
Vi møttes i Maridalen, ved Sørbråten, og ble tre hunder i dag på første trening.

Hanne forklarte, vi la ut et spor til hver hund, og så gikk vi sporene en og en, mens de andre fulgte etter og så på. Det var mulig siden vi bare var tre.

Ronja fikk altfor lang line, så hun vimer en del, og går mye på overvær. Neste gang må lina være kortere, og når hun går feil må jeg vente henne ut med kort line. Jeg hadde også lagt sporet i litt kronglete terreng, og dermed ble jeg ikke konsentrert nok på Ronja, men mer på hvor jeg satte beina. Så jeg bør også finne et litt enklere terreng å gå i, siden jeg er nybegynner som fører, for Ronja er ikke terrenget noe problem.Til neste gang må jeg også passe på å belønne skikkelig når hun finner gjenstandene (tennisballer denne gangen) i sporet. I dag var det bare "fant du ballen, fint!". Og så kan det være lurt å la sporet ligge litt ekstra, slik at hun tvinges til å brukesnuta  bakken mer.

Men dette er sånn man skjønner med mer erfaring, så dette var en veldig fin gjennomgang. Og både jeg og Ronja synes spor var kjempegøy, så det blir nok plassert ut flere spor framover.  Og treningene på onsdager med OODK skal vi være med på!

2 kommentarer:

  1. Bruksspor er gøy. Mira og jeg er med på rekruttlaget til klubben. Vi har begynt på kurset. Vi har kun gått ett bruksspor, for tida jobber vi mest med brukslydighet. Og det er kjempegøy. Vi trener hopp med sitt, kryp,apport og skal begynne med "gå foran" og fremadsending. Etterhvert også budsending.
    Kjempegøy. Tenker du framover og evt stille i konkurranser?

    SvarSlett
  2. Har lyst til å konkurrere, men det tar vel litt tid. Må visst ta K-test også?

    SvarSlett