tirsdag 3. mai 2011

Stille forventning

I dag var vi igjen på Brekke på fellestrening i lydighet med OODK. Det var ikke så mange der, og utrolig surt og kaldt, men hyggelig likevel.

Mitt mål for treningen var å øve opp belønning med leke, så det ble mye lek på Ronja i dag. Hensikten var selvsagt å få opp motivasjonen for lydighet etter søndagens nedtur.

Jeg lyktes delvis, Ronja ble mer og mer glad i ballen. Problemet er at den ikke er SÅ spennende, det er godbiter hun blir aller mest trigget av. Den aller mest vellykkede runden hadde vi når jeg ikke belønnet med ball, men brukte meg selv mer aktivt med raske bevegelser, og avsluttet med godbit.

Fikk tips av Iris som systematiserte det hele litt bedre i hodet mitt, selv om dette er det samme som Rosita prøvde å lære oss på kurset, og May også har prøvd å forklare meg det nå etterpå.

Stille forventning går ut på at man ved å si belønningsordet - bra - skal skape en forventning hos hunden om at belønningen kommer, og HOLDE på den forventningen litt, ved å vente bitte litt før den virkelige belønningen kommer. Rent praktisk betyr det at når Ronja har riktig fokus sier jeg bra, og så er jeg helt stille et par sekunder og så kommer belønningen. Dette kombineres også gjerne med klikkeren: klikk når hunden jobber riktig, vent litt, så kommer bra, vent litt, så kommer godbiten.

Jeg har sagt "bra" samtidig som godbiten gis, og dermed hoppet over hele forventningsbiten. Og det er denne forventningen vi trenger i ringen, når godbitene ikke er tillatt. Med forventningen inne kan vi trene den opp til å vare lenger, og dermed holde på motivasjonen.

Så nå skal jeg omprogrammere belønningsmønsteret mitt, bra, vente litt - og så gi godbit, eller leke. Tror jeg også skal finne noen flere leker enn ballen, Ronja er veldig glad i en kanindummy vi har, den kan jo legges i et hjørne som motivasjonstrigger...

Har også fått kritikken fra søndagen, og det er tre 0er pga at jeg ikke sto helt stille. Vi får håpe jeg har lært, og greier holde styr på beina neste gang. Dessuten var lineføringen fryktelig, hun diltet etter meg.
Tannvisning: 10
Fellesdekk: 0 (Ronja reiste seg)
Lineføring: 5
Dekk fra holdt: 6,5
Innkalling fra sitt: 0 (jeg flyttet meg)
Stå under marsj: 7
Fritt hopp over hinder: 0 (jeg flyttet meg)
Kontroll over hunden på avstand: 0 (jeg flyttet meg)
Helhetsinntrykk: 6,5

Arkivfoto i dag, fra kurset til Rosita, ikke tvil om at Ronja er glad i godbiter:

Linn og Ronja

Og her viser vi at vi kan gå pent fot, selv om båndet av en merkelig grunn er i feil hånd?

Linn og Ronja

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar