torsdag 16. juni 2011

Vakthund og fellesdekk = feil

Ronja er påmeldt LP-prøve hos OODK på lørdag, men jeg tror ikke vi er klare for å starte. Hun har fått nye vaner, og skjønner ikke helt at man skal ligge i ro på fellesdekken, i hvertfall ikke hvis andre hunder beveger seg utenfor ringen. Da tar hun ansvar, og sørger for å jage vekk de "ulydige". Sånt er det ikke moro å starte med, ikke minst fordi jeg er redd for at hun skal ødelegge for andre hunder som deltar.

På trening hos OODK i dag fikk jeg tips om å snakke med dommeren, for det er jo mulig å bare gå rett ut av ringen under fellesdekken og nulle på den, og heller ta de andre øvelsene som en trening. Men jeg er fortsatt i tenkeboksen, for jeg har egentlig mer lyst til å trene opp fokuset hennes på meg igjen, og delta på prøve igjen når det er rettet opp. Det har ikke blitt mye trening på oss i det siste, så det er virkelig ikke rart at hun synes alt annet enn meg er mye morsommere!

Men jeg har også vært på et flott seminar på jobben i dag, om å tenke positivt! Derfor vil jeg trekke fram tre bra ting vi greide på treningen:
1. Ronja ble liggende, selv om hun hadde veldig lyst til å løpe etter en liten terrier som kom forbi i fellesdekken.
2. Jeg greide se at hun hadde veldig lyst til å løpe etter en liten terrier, og stoppet henne fra å løpe etter, ved å sette på båndet.
3. Vi fikk til mye trening på å ligge i ro med masse forstyrrelse i dag - unger, agilitytrening og løse bordercollier som sjekket ut sekken vår!

Noen som tror lydighetstrening bare er kjedelig terping på detaljer? Dere er velkommen til å trene en økt med Ronja!

Har ikke bilde fra i dag, men et arkivbilde fra kurs med Rosita i vår kan vitne om mer fokuserte tider :)
Linn og Ronja

1 kommentar:

  1. Det var jo en strålende ide og bare gå ut av ringen på fellesdekken. Så får du trent på det andre. Kanskje du kan kjøre de andre øvelsene til Ronja gjør noe kjempebra, og overraske henne med å bryte der og gi henne en kjempebelønning...? Når du først er meldt på, det er så nærme, og du er blandt kjente. :)))

    SvarSlett